Friday

Tanda-tanda Taubat di TERIMA dan di TOLAK oleh Allah


Untuk permulaan..sebagai hijrahnya anda kearah kebaikkan tentunya anda ingin bertaubat..betul tak? jadi, marilah kita lihat apakah tanda2 taubat kita diterima Allah atau tak..jika tidak..Istighfar banyak2..ingatkan mati, ingatkan dosa2 lepas..insyaAllah..

Taubat yang diterima dan ditolak ada tandanya.Antara tanda orang yang taubatnya diterima:

  1. Selepas bertaubat keadaannya lebih baik daripada sebelumnya. Seorang hamba hendaklah melihat dirinya setelah bertaubat. Apakah bertambah baiknya atau masih dalam kejahatan. Kalau menjadi baik, Alhamdulillah. Kalau sebaliknya, hendaklah dikesali. 
  2. Hendaklah berasa takut, yang dia tidak aman daripada azab Allah.
  3. Hendaklah menambat keinginan hatinya daripada berbuat maksiat.
  4. Hendaklah menyesal dan takut untuk melakukan sama ada dosa kecil atau jenayah yang besar.
  5. Berasa hina diri dan tawaduk.
Tanda taubat ditolak termasuk:
  1. Lemah keazamannya dan hatinya membayangkan keseronokan melakukan dosa semula. Itu adalah taubat orang yang dusta. Malunya kepada manusia, tidak kepada Tuhan, takutnya kepada manusia tidak takut kepada Allah.
  2. Tenang dan yakin dirinya telah bertaubat dan berasa aman daripada murka Allah.
  3. Beku air matanya daripada menangis dan keras hatinya.
  4. Tidak takut terhadap kematian dan peristiwanya.
  5. Tidak takut neraka dan peristiwanya.
  6. Tidak melakukan amal soleh selepas bertaubat.
Marilah kita bertaubat bersungguh-sungguh kepada Allah sebelum terlambat.
Firman-Nya bermaksud :“Wahai orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah (mintalah dihapuskannya dosa kamu), dengan taubat nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang yang beriman bersama-sama dengannya, cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (ketika mereka berjalan), mereka berkata (ketika orang munafik meraba-raba dalam gelap gelita): “Wahai Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami, sesungguhnya engkau amat berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Surah at-Tahrim, ayat 8)

4 comments:

  1. Ustad, bagaimana hukumnya dia telah menjauhi perbuatan itu dan telah menyesal tetapi.air matanya masih beku ?

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah terimakasih atas artikelnya tadz, sangat membantu sekali. mohon doanya tad semoga Allah mengampuni kesalahan-kesalahan saya

    ReplyDelete
  3. Bagaimana kalo sudah bertaubat tetapi masih teringat akan perbuatan dosa tersebut terbayang2 dan merasa berdosa dan hina. Adakah taubatnya diterima?

    ReplyDelete
  4. Misalnya kita melakukan kesalahan kita bertaubat dan kita ulangi perbuatan yang salah tersebut dan kita taubat dengan jiwa penyesalan apakah taubat kita di terima oleh allah swt ust.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails